Využite exkluzívnu ponuku zvýhodnených cien bytov a dotovanej splátky hypotéky na 1,47 %.

Zabudnite na posúvanie priečok. Takto má vyzerať komerčný priestor na mieru

4 minút čítania
15. januára 2020

Efektivita, pohodlie pre zamestnancov či vyššia reprezentatívnosť. To sú najčastejšie ciele, ktoré chcú firmy prispôsobovaním si svojich priestorov dosiahnuť. Keď však hovoríme o prispôsobovaní, nemyslíme tým posúvanie priečok či nastavenie osvetlenia – to všetko sú dnes bežné veci. Komerčné priestory na mieru sa za posledné roky posunuli o krok ďalej. Alebo o krok bližšie?

Všetko pod jednou strechou 

Už niekoľko rokov môžeme pozorovať trend sťahovania sa bližšie k centru mesta. Neplatí to len pre ľudí a bývanie, ale aj pre firmy. Bližšie však nechcú byť iba k centru mesta, ale aj sami k sebe. Čoraz viac z nich tak vyhľadáva hybridné priestory, v ktorých môžu mať všetko pokope – výrobu, sklad aj samotný predaj. 

Namiesto toho, aby firmy na konci Bratislavy vo výrobnej hale výrobok najskôr vyrobili a potom ho presúvali do skladu či predajne, majú to všetko pod jednou strechou. Sami si pritom prispôsobia, akú časť priestoru potrebujú na sklad, akú na výrobu a logistiku a akú na samotný predaj.

„Menšie a stredné firmy majú takto všetko pod kontrolou a aj v budúcnosti, keď sa ich biznis možno zmení, môžu tento pomer optimalizovať a meniť. Práve týmto smerom sa v posledných rokoch hýbe oblasť tailor made komerčných priestorov,“ vysvetľuje obchodný riaditeľ Lucronu Ermanno Boeris.

Už dnes tento koncept využívajú napríklad menšie pivovary, ktoré si na jednom mieste pivo uvaria, uskladnia (a rozvážajú do iných prevádzok) a súčasne sami predávajú vo svojom pube. 

„Výhodné je to aj pre firmy pôsobiace v ľahkom priemysle. Keďže zväčša potrebujú špeciálne upravenú vzduchotechniku či vyšší strop, nemôžu byť v bežnej administratívnej budove. Sídlia tak často v priemyselných parkoch na okraji mesta, čo je zasa nevýhodné pre ich administratívnych pracovníkov. Adekvátnou úpravou komerčných priestorov vedia dosiahnuť všetko – vhodné podmienky na výrobu, reprezentatívne kancelárske priestory a adresu bližšie k centru,“ dopĺňa Ermanno.

Využívanie solárnej energie aj dažďovej vody

Pre čoraz viac firiem začínajú byť dôležité zelenšie riešenia svojho podnikania. Nehovoríme pritom len o možnostiach recyklovania odpadu – to je už štandardom. 

Komerčné priestory sa prispôsobujú tak, aby vedeli napríklad využívať dažďovú vodu či mali v blízkosti nabíjaciu stanicu pre elektromobily.

Veľkou témou je aj využívanie zelenšej energie. Keďže komerčné priestory majú spravidla väčšie plochy, sú vhodné napríklad na výrobu solárnej energie – inštalovaním solárnych striech či dokonca fasád.

Všetky vyššie spomínané ekologickejšie riešenia aj “tailor made” spojenie výroby, retailu a administratívy ponúkne aj nová štvrť Nesto.

“Nesto je kreatívna štvrť, ktorá sa kreuje podľa potrieb ľudí, ktorí v nej budú žiť. A takto rozmýšľame aj nad komernčými priestormi – budú moderné a prispôsobené aktuálnym potrebám firiem,” vysvetľuje Ermanno.


Solárna fasáda.

Blízko do škôlky aj na futbal

Pri hľadaní vhodných priestorov na svoje podnikanie je pre firmy dôležité aj to, aby jej zamestnanci mali dostupné potrebné služby. “Tie, ktoré sídlia ďaleko od centra tieto služby samé budujú – či už sú to kantíny, škôlky či napríklad športoviská. V Neste toto všetko bude, čo pre firmy môže byť výhodnejšie,” uzatvára Ermanno.

Písal sa rok 2017 a spoločnosť Facebook predstavila svoj veľkolepý plán postaviť pre zamestnancov celú dedinu. Na vyše 220-tisícoch štvorcových metrov má vyrásť minimálne 1 500 domov. Vo svojom projekte pritom neráta iba s bývaním, ale aj verejnými priestranstvami vrátane námestia, verejného parku, komunitného centra, parku pre psov či s komerčnými priestormi pre rôzne služby – od kaviarní až po lekárne.

Podľa oficiálnych vyjadrení chce Facebook nájsť „rovnováhu, ktorá vyhovuje všetkým a to na mieste, ktoré si bude môcť užiť celá komunita.“

S bývaním pritom nepomáha svojim zamestnancom iba Facebook, ale aj Google či ďalší technologickí (a iní) giganti. Áno, v prípade Facebooku a Googlu to je do istej miery aj snaha „vykúpiť sa“. Boli to totiž práve oni, ktorí spôsobili, že ceny nehnuteľností v okolí Silicon Valley vystrelili do astronomických výšin. Súčasne si zrejme uvedomujú, že ak si chcú udržať ľudí (obzvlášť tých najtalentovanejších), musia im zabezpečiť bývanie blízko pri práci. Samozrejme, za rozumné peniaze.

Sídlo firmy a byty pre zamestnancov v jednom balíku

Je pre nich dôležité mať dobrú atmosféru vo firme, nechcú tráviť zbytočne veľa času presunmi do práce a z práce a spoločnosť, pre ktorú pracujú, musí uznávať správne hodnoty. Aj takto nejak by sa dali opísať nové generácie zamestnancov. Zmeny v hodnotách pritom nie sú vecou výlučne mladých, osvojujú si ich aj starší zamestnanci. A firmy to vedia. Čoraz viac z nich tak začína lákať talenty na zaujímavejšie benefity. Už dávno to totiž nie je len o plate. Ani o chill out zóne či kalčete v kancelárii. Vitajte v ére benefitov 21. storočia.

Typické Baťove domy pre zamestnancov. Autor: Karelj – Vlastné dielo, wikipedia.org

Písal sa rok 2017 a spoločnosť Facebook predstavila svoj veľkolepý plán postaviť pre zamestnancov celú dedinu. Na vyše 220-tisícoch štvorcových metrov má vyrásť minimálne 1 500 domov. Vo svojom projekte pritom neráta iba s bývaním, ale aj verejnými priestranstvami vrátane námestia, verejného parku, komunitného centra, parku pre psov či s komerčnými priestormi pre rôzne služby – od kaviarní až po lekárne.

Chcete byť informovaní
o novinkách z Nesta?

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sledujte príbeh Nesta

Chcete aj vy
tvoriť Nesto?

Chcem kúpiť byt v Neste
Chcem bývať v prenájme v Neste
Chcem podnikať v Neste
Chcem investovať v Neste